Literatur und Links zur Masterarbeit

Links zu erwähnter Software

Wenn nicht anders in Klammer angegeben, ist die Software zum Stand Dezember 2018 Open Source bzw. frei verfügbar und nicht Teil eines Unternehmens.

Literatur

3M (o. J.): 3M’s 15 % Culture. [Blog] Link

5 Year NASA Wikiversary (2018). –In: MediaWiki.org. Link

About (2018). –In: Wikipedia. Link.

ADAMS, Bryan (2016): How Google’s 20 Percent Rule Can Make You More Productive and Energetic. Inc, 28.12.2016. Link

APPEL Knowledge Services (2014): Mishap Investigation Board Briefing on Spacesuit Water Intrusion. Link

Autonomie (o. J.). –In: Wikipedia. Link

Autonomie (o. J.). –In: Wiktionary. Link

Autonomie (Begriffsklärung) (o. J.). –In: Wikipedia. Link

BAKER, Mark (2013): Every Page is Page One. Topic-based Writing for Technical Communication and the Web. Laguna Hills: XML Press. Link

BERNERS-LEE, Tim (1989): Information Management: A proposal. Originaler Vorschlag für ein globales Hypertextprojekt am CERN. Link

BERNERS-LEE, Tim (1991): WorldWideWeb: Summary. Newsgroup alt.hypertext vom 6.8.1991. Link

BLANK, Grant / REISDORF, Bianca C. (2012): The Participatory Web. Information, Communication & Society. 15(4), S. 537–554. DOI

BOEHM, Barry W (1984): Software Engineering Economics. –In: Technical Reports, Center for Systems and Software Engineering. S. 101–150. Link

Wikipedia:Be bold. (o.J.) –In: Wikipedia. Link

BOLISANI, Ettore / SCARSO, Enrico (2016): Factors affecting the use of wiki to manage knowledge in a small company. Journal of Knowledge Management, 20(3), S. 423–443. DOI

BOLISANI, Ettore / GARCIA-PEREZ, Alexeis (2017): Strategic Adoption of Wiki-Based Initiatives in Small Organisations: Challenges and Opportunities. –In: International Conference on Intellectual Capital and Knowledge Management and Organisational Learning; Kidmore End, S. 20–28. Kidmore End: Academic Conferences International Limited.

CACHELIN, Joël Luc (2015): Neue Rollen für die digitale Organisation. Link

CASE, John (1995): Open-Book Management. The Coming Business Revolution. New York: HarperBusiness.

CORBET, Jonathan (2017): Some 4.10 Development statistics. –In: LWN.net. 8.2.2107. Link

CUNNINGHAM, Ward (2003): Correspondence on the Etymology of Wiki. Link

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly (2007): Flow. Das Geheimnis des Glücks. 13. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta.

DELONE, William H. /MCLEAN, Ephraim R. (1992): Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. –In: Information Systems Research, 3(1). S. 60–95.

DENNIS, Michael A. (2018): Wiki. –In: Encyclopedia Britannica. Link

DEUTSCHER ETHIKRAT (2013): Die Zukunft der genetischen Diagnostik – von der Forschung in die klinische Anwendung. Stellungnahme. Deutscher Ethikrat: Berlin. Link

DYCE, Ford (2016): What was the first website ever made? How was it created? [Forum] Antwort im Forum „Quora“ am 11.8.2016. Link

DRUCKER, Peter F. (1969): Die Zukunft bewältigen. Aufgaben und Chancen im Zeitalter der Ungewißheit. Düsseldorf, Wien: Econ Verlag.

DUDENVERLAG (Bibliographisches Institut GmbH) (o. J.): Dimension. –In: Duden. Link

DULEY, Jason (2016): NASA Addresses OMB M-16-21 Federal Source Code Policy. [Blog] 10.11.2016. Link

EISENHARDT, K (1989): Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review. 14(4). S. 532–550. DOI

ENTERPRISE MEDIAWIKI (2015): History of the EVA Wiki. [Video] Knowledge Management Technologies Event. NASA Johnson Space Center on June 9, 2015. Speaker: Scott Wray. Link

EVA Wiki (o.J.). –In: Semantic MediaWiki. Link

The EVA Wiki – Accountable Knowledge Management. (2016) –In: Enterprise MediaWiki [Video]. 17.6.2016. Link

FLICK, Uwe (2002): Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 6. vollst. überarb. u. erw. Aufl. (=rororo 55654). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch.

FUCHS-KITTOWSKI, Frank / KÖHLER, André (2005): Wiki Communities in the Context of Work Processes. –In: Proceedings of the 2005 International Symposium on Wikis, ACM Press.

GRACE, Tay P. L. (2009): Wikis as a knowledge management tool. –In: Journal of Knowledge Management, 13(4), S. 64–74. DOI

GROSS, Daphne / FROST, Ingo (2011): Die Qual der Wiki-Wahl. Wikis für Wissensmanagement in Organisationen. Open Journal of Knowledge Management, IV/2011, S. 27–7. Link

GRIGGS, Brandon / PHILLIPS, Rich (2008): NASA faults equipment in Columbia shuttle disaster. –In: CNN, 31.12.2008. Link

GRÜNER, Sebastian (2015): Das Wir-Gefühl und seine Probleme. –In: Golem.de. 12.2.2015 Link

Gutenberg Information (o.J.). –In: Projekt Gutenberg-DE. Link

HANSEN, Morten T. / NOHRIA, Nitin / TIERNEY, Thomas J. (1999): What’s Your Strategy for Managing Knowledge? –In: Harvard Business Review 77, 2. S. 106–116. Link

HEATH, Chip / LARRICK, Richard P. / KLAYMA, Joshua (1998): Cognitive Repairs: How organizational practices can compensate for individual shortcomings. Research in Organizational Behavior, 20, S. 1–37.

Help:Watching pages (o.J.). –In: MediaWiki. Link

Here’s to Engineering (2016). –In: Wikimedia Foundation. 22.5.2016 [Video] Link

HOLOCRACYONE (o. J.): What is Holacracy. Link
JICK, Todd D. (1979): Mixing qualitative and quantitative methods: Triangulation in action. Administrative Science Quarterly, 24, S. 602–611.

JOHNSTON, Stephanie S / ALPERT, Brian K / MONTALVO, Edwin J. / WELSH, Daren L. / WRAY, Scott / MAVRIDIS, Costa (2016): EVA Wiki – Transforming Knowledge Management for EVA Flight Controllers and Instructors. 46th International Conference on Environmental Systems ICES-2016-405, 10.–14. Juli 2016, Wien. Link

KAHNEMANN, Daniel (2012): Schnelles Denken, langsames Denken. München: Siedler.

KAHNEMAN, Daniel / TVERSKY, Amos (1973): On the psychology of prediction. Psychological Review, Nr. 80, S. 237–251. DOI

KANE, Gerald C. / PALMER, Doug et al. (2018): Coming of Age Digitally. MIT Sloan Management Review and Deloitte Insights. Link

KINITI, Sarah / STANDING, Craig (2013): Wikis as knowledge management systems: issues and challenges. Journal of Systems and Information Technology, 15(2), S. 189–201. DOI

KOREN, Yaron (2018): Episode 6: Daren Welsh and James Montalvo. [Podcast] 17.3.2018. Link

KRABINA, Bernhard (2013): Wissensmanagement mit Wikis. –In: LUTZ, Benedikt (Hrsg.): Wissen im Dialog. Beiträge zu den Kremser Wissensmanagement-Tagen 2012. Edition Donau-Universität Krems. S. 87–94.

KNEBEL, Florian / LÄMMEL, Uwe (2017): Einsatz von Wiki-Systemen im Wissensmanagement. Working Paper. Wismar: Hochschule Wismar, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. (=Wismarer Diskussionspapiere, No. 02/2017).

KÜHL, Stefan (2015): Das Regenmacher-Phänomen. Widersprüche im Konzept der lernenden Organisation. 2. aktualis. Aufl. 2000. Frankfurt/Main: Campus.

LEVY, Moria (2009): Web 2.0 implications on knowledge management. Journal of Knowledge Management 13(1), S. 120–134. DOI

Low-hanging fruit (o. J.). –In: Merriam Webster. [Lexikoneintrag] Link

Lyndon B. Johnson Space Center (o. J.). –In: Wikipedia. Link

MAIER, Ronald / HÄDRICH, Thomas (2011): Modell für die Erfolgsmessung von Wissensmanagementsystemen. –In: Wirtschaftsinformatik, 43(5). S. 497–509.

MAJCHRZAK, Ann / WAGNER, Christian / YATES, Dave (2006): Corporate Wiki Users: Results of a Survey. Proceedings of the 2006 International Symposium on Wikis, Odense, Denmark, August 21–23 (WikiSym ’06). S. 99–104. DOI

MASS, Peter / BÜHLER, Pascal / CACHELIN, Joël Luc (2010): Megatrends: Alltagswelten und Zukunftsmärkte. Universität St. Gallen.

MATYS, Erwin (2007): Erklärungsbedürftige Produkte bewerben und verkaufen. Link

MAYRING, Philipp (1995): Qualitative Inhaltsanalyse. –In: Flick, Uwe / von Kardorff, Ernst / Keupp, Heiner / von Rosenstiel, Lutz / Wolff, Stephan (Hrsg.): Handbuch qualitative Sozialforschung. Grundlagen, Konzepte, Methoden und Anwendungen. 2. Aufl. Weinheim: Beltz, Psychologie Verlags Union. S. 209–213.

MCAFEE, Andrew P. (2006): Enterprise 2.0: The Dawn of Emergent Collaboration. MIT Sloan Management Review, Vol. 47, No. 3, S. 21–28. Link

MEIER, Adrian (2018): Alles eine Frage der digitalen Autonomie? Die Rolle von Autonomie in der digitalen Kommunikation für psychologische Grundbedürfnisse und psychische Gesundheit im Alltag. M&K 66. Jahrgang 4/2018. DOI

Menschenrechte (o. J.). –In: Wikipedia. Link

MERTZ, Marcel / JANNES, Marc / SCHLOMANN, Anna / MANDERSCHEID, Enza / RIETZ, Christian / WOOPEN, Christiane (2006): Digitale Selbstbestimmung. Köln: Cologne Center for Ethics, Rights, Economics, and Social Sciences of Health (ceres). DOI

MINTZBERG, Henry (1980): Structure in 5’s: A Synthesis of the Research on Organization Design. –In: Management Science, 26(3), S. 322–341.

MONTALVO, Edwin J. / WELSH, Daren / JOHNSTON, Stephanie (2015): Wiki Accountability. 6.5.2015 [Präsentationsfolien] Link

MONTALVO, James / WELSH, Daren (2015): Wiki Accountability and Culture Shift. [Video] Link

MONTALVO, James (2015): EVA Wiki Main Page. [Bild] Link

MOSKALIUK, Johannes / KIMMERLE, Joachim (2009): Using wikis for organizational learning: functional and psycho‐social principles. Development and Learning in Organizations: An International Journal, Vol. 23 Issue: 4, S. 21–24. DOI

MUNSON, Sean A. (2008): Motivating and enabling organizational memory with a workgroup wiki. Paper presented at the WikiSym’08, Porto, Portugal.

MÜHLEISEN, Benjamin / SCHNEIDER, Claudio / WITSCHEL, Hans Friedrich / GUTKNECHT, Christian (2013): Success factors of enterprise 2.0. Proceedings of the 13th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies, Graz, 4-6 September.

NASA (o. J.). –In: Wikipedia. Link

NASA (2016). –In: Wikipedia 15. Link

NASA (o. J.): Careers at NASA: Explore the Extraordinary, Every Day. [Website] Link

NIELSEN, Jakob (2006): The 90-9-1 Rule for Participation Inequality in Social Media and Online Communities. [Blog] Link

NORTH, Klaus / MAIER, Ronald (2018): Wissen 4.0 – Wissensmanagement im digitalen Wandel. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 55 (4). S. 665–681. DOI

O’REILLY, Tim (2005): What Is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. Link

OLIVER, Pamela / MARWELL, Gerald / TEIXEIRA, Ruy (1985): A Theory of the Critical Mass. I. Interdependence, Group Heterogeneity, and the Production of Collective Action. –In: American Journal of Sociology (AJS), 91(3), S. 522–556. Link

POOLE, Erika Shehan / GRUDIN, Jonathan (2010): Wikis at work: success factors and challenges for sustainability of enterprise wikis. Proceedings of the 6th International Symposium on Wikis and Open Collaboration, Gdansk, Poland, July 7-9. DOI

PRASARNPHANICH, Pattarawan / WAGNER, Christian (2009): The role of wiki technology and altruism in collaborative knowledge creation. –In: The Journal of Computer Information Systems; Stillwater. Vol 49, Iss. 4. S. 33–41. DOI

REISS, Steven (2004): Multifaceted nature of intrinsic motivation: The theory of 16 basic desires. Review of General Psychology, 8(3), S. 179–183. DOI

RICHTER, Alexander / STOCKER, Alexander / KOCH, Michael (2014): Einführungsstrategien von Corporate Social Software. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 284, S. 97–106. DOI

ROBERTSON, Terry D. (2013): The Data/Information/Knowledge/Wisdom Hierarchy Goes to Seminary. – In: Advances in the Study of Information and Religion, 3(7). S. 1–19. DOI

RÖSSLER, Beate (2017): Autonomie. Ein Versuch über das gelungene Leben. Berlin: Suhrkamp.

ROYCE, Winston W. (1970): Managing the Development of Large Software Systems. Link

SCHMIDT, Holger J. (2001): Markenmanagement bei erklärungsbedürftigen Produkten. [Diss.] Wiesbaden: Dt. Univ.-Verl. (=Gabler Edition Wissenschaft)

SCHWAB, Klaus (2016): Die Vierte Industrielle Revolution. München: Pantheon.

SEIBERT, Martin / PREUSS, Sebastian/RAUER, Matthias (2011): Enterprise Wikis. Die erfolgreiche Einführung und Nutzung von Wikis in Unternehmen. Wiesbaden: Gabler.

SENGE, Peter M. (2006): Die fünfte Disziplin. Kunst und Praxis der lernenden Organisation. 10. Aufl. Originalausgabe 1990 Stuttgart: Klett-Cotta.

SHARMA, Nikhil (2008): The Origin of Data Information Knowledge Wisdom (DIKW) Hierarchy. Link

SMOLNIK, Stefan / RIEMPP, Gerold (2006): Nutzenpotenziale, Erfolgsfaktoren und Leistungsindikatoren von Social Software für das organisationale Wissensmanagement. –In: HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik, Heft 252/Dezember 2006, S. 17–26.

SMWCon Fall 2014 (o. J.). –In: Semantic MediaWiki. Link

SOUSA, Fernando / APARICIO, Manuela / COSTA, Carlos J. (2010b): Organizational Wiki as a Knowledge Management Tool. Proceedings of SIGDOC, San Carlos, Brazil, 27.–29. September, S. 33–39.

STEINKE, Ines (2000): Gütekriterien qualitativer Forschung. –In: Flick, Uwe / Von Kardoff, Ernst / Steinke, Ines (Hrsg.): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. S. 319–331.

STOCKER, Alexander / TOCHTERMANN, Klaus (2011): Enterprise Wikis. Types of Use, Benefits and Obstacles: A Multiple-Case Study. International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering, and Knowledge Management. Conference Paper. DOI

STOCKER, Alexander / TOCHTERMANN, Klaus (2012): Wissenstransfer mit Wikis und Weblogs. Fallstudien zum erfolgreichen Einsatz von Web 2.0 in Unternehmen. 2. Aufl. Wiesbaden: Gabler.

SUTHERLAND, Joe / GRIGAS, Viktor (2016): It pays itself back in dividends: NASA and MediaWiki, a natural pairing. –In: Wikimedia Blog, 5.5.2016. Link

TALEB, Nassim N. (2014): Antifragilität. Anleitung für eine Welt, die wir nicht verstehen. 5. Aufl. München: btb.

TALEB, Nassim N. (2015): Kleines Handbuch für den Umgang mit Unwissen. München: btb.

TAPSCOTT, Don / WILLIAMS, Anthony D. (2009): Wikinomics. Die Revolution im Netz. München: dtv.

TAYLOR, Chris (2005): It’s a Wiki, Wiki World. Time. Link

TOFFLER, Alvin (1980): Die Zukunftschance. Von der Industriegesellschaft zu einer humaneren Zivilisation. München: C. Bertelsmann.

Über uns (o. J.). –In: Zentrum für Verwaltungsforschung (KDZ). Link

UNITED STATES GENERAL ACCOUNTING OFFICE (GAO), Program Evaluation and Methodology Division (1990): Case Study Evaluations. Washington, DC: Government Printing Office.

VOIGT, Stefan / FUCHS-KITTOWSKI, Frank / GOHR, Andreas (2014): Structured Wikis – Application Oriented Use Cases. Open Sym 2014, Berlin.

VÖLLER, Michaele / WUNDER, Lilli (2015): Enterprise 2.0. Konzeption eines Wikis im Sinne des prozessorientierten Wissensmanagements. Köln: Schriftenreihe der Fachhochschule Köln, Institut für Versicherungswesen. (=Forschung am IVW Köln, 7/2015).

WALTER, Ulrich (2013): Mythos „Halbwertszeit des Wissens“. Welt.de. Link

WEINBERGER, David (2013): Too big to know: Das Wissen neu denken, denn Fakten sind keine Fakten mehr, die Experten sitzen überall und die schlaueste Person im Raum ist der Raum. Bern: Hans Huber.

WELSH, Daren (2014): Meeting Minutes & Group Communication. SMWCon Fall 2014. 9.10.2014. [Video] Link

WELSH, Daren / MONTALVO, James (2014a): History of the EVA Wiki. SMWCon 2014. [Präsentation]. 7.10.2014. Link

WELSH, Daren / MONTALVO, James (2014b): History of the EVA Wiki. SMWCon 2014. [Video]. 9.10.2014. Link

WELSH, Daren / MONTALVO, James / WRAY, Scott (2014): Meeting Minutes Or… How We Learned to Stop Emailing and Love the Wiki. 1.10.2014. [Präsentation] Link

What is EVA? (2017). –In: NASA. Link

WIKIAPIARY (2018): Statistics. Link

Wissensmanagement und Innovation sind zwei Seiten einer Medaille (2017). Interview mit Klaus North. Atrium 2/2017. Link

WOLFF, Christian (2008): Die Halbwertszeit der Wissenszwerge. Anmerkungen zu einigen „Mythen“ der Wissensgesellschaft. –In: Geisenhanslüke, A. & Rott, H. (Hrsg.): Ignoranz – Nichtwissen, Vergessen und Missverstehen in Prozessen kultureller Transformationen. Bielefeld: transcript, S. 203–228. Link

WOLFF, Dieter (2007): Lernerautonomie und selbst gesteuertes fremdsprachliches Lernen: Überblick. –In: BAUSCH, Karl-Richard / CHRIST, Herbert / KRUMM, Hans-Jürgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 5. Aufl. UTB 8043. Tübingen, Basel: A. Francke. S. 321–326.

YIN, Robert K. (2014): Case Study Research. Design and Methods. Fifth Edition. London, New Delhi: Sage Publications.

YIN, Robert K (1981): The case study crisis: Some answers. Administrative Science Quarterly, 26, S. 58–65.

ZACK, Michael H. (1999): Managing Codified Knowledge. –In: Sloan Management Review, 40(4). S. 45–58. Link

ZEILLER, Michael / SCHAUER, Bettina (2011): Adoption, motivation and success factors of social media for team collaboration in SMEs. –In: I-Know. 11th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies. Proceedings of the 11th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies. Graz. DOI